15.1 Forslag til endringer 2018
Rådmannen foreslår følgende endringer i avgifter, gebyrer og egenbetalinger i 2018
- Vanngebyr foreslås økt med 5 % mens avløpsgebyrene foreslås uendret i 2018.
- Satser for renovasjonsgebyr foreslås økt med 2,0 %.
- Billettpriser i svømmehallene foreslås i snitt økt med 12,5 %.
- Feieravgiften foreslås uendret i 2018.
- Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Egenbetalingssats for barns opphold i barnehager 2018 per måned for en 100 % plass er foreslått prisjustert til kr 2 910 ihht. fremlagt foreslått statsbudsjett.
- Betalingssats for skolefritidsordningen foreslås økt med 2,6 % fra høsten 2018. Dette gir en økning på kr 74 per måned for 100 % plass og kr 51 per måned for 60 % plass fra 1.8.2018. Rådmannen foreslår at betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie (FFF) økes med kommunal deflator på 2,6 %.
Egenandel døgnpris K46 2.etg foreslås økt med 2,6 % til kr 298. - Elevkontingent for Stavanger Kulturskole foreslås økt med i gjennomsnitt 1,3 % per semester med virkning fra 1.1.2018.
- Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 2,6 % til kr 66 347 pr måned.
Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 2,6 % til kr 42 203 pr måned.
Betaling for korttidsopphold på institusjon er justert fra kr 155 til kr 160 i tråd med forslag til statsbudsjett 2018.
Timepris for praktisk bistand i hjemmet foreslås økt med 2,6 % til kr 452.
Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 2,6 % 1. januar 2018.
Egenandel ved Lagård dag- og nattlosji foreslås økt med 2,6 % til kr 291 per døgn.
Betaling for måltider til dagsenterbrukere foreslås økt med 2,6 % sammenlignet med 2017. Prisene vil da bli kr 50 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 89 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G. - Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån.
- Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven foreslås økt i snitt med 1,5 %.
- Gebyrregulativ for byggesaksbehandling foreslås økt i snitt med 2,5 %.
- Gebyrregulativ for behandling av private reguleringsplaner, samt søknader om deling foreslås økt med 1,5 %.
- Det foreslås at leie av kapell på gravlund til utenbys rekvirent holdes uendret.
- Bunnfradraget i eiendomsskatten foreslås endret til kr 370 000 for hver godkjent boenhet. Øvrige satser og takster ad eiendomsskatt foreslås uendret (se for øvrig omtale i kap. 3.5)
- Piggdekkgebyret foreslås til kr 1 400 for 2018, kr 450 for en kalendermåned eller kr 35 for et døgn.
15.2 Vann- og avløpsgebyrer
I budsjettet for 2018 er det lagt til grunn at gebyrene for vann økes med 5 %, mens gebyrene for avløp holdes uendret. Dekningsgraden i rådmannens forslag er for vannverket 94,0 % og for avløpsverket er den 90,9 %.
Manglende dekningsgrad blir dekket inn av opparbeidede fond fra tidligere år.
15.2.1 Generelt om gebyrgrunnlaget
Gebyrene baseres på at inntektene for henholdsvis vann- og avløpsverket ikke skal overskride gebyrgrunnlaget.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
- Administrasjon, etc.
- Drift og vedlikehold
- Betjening av investert kapital
- Betaling til IVAR for vann- og avløpstjenester
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene. For størstedelene av VA-anleggene legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år. Avskrivningen er lineær.
Rentene på restkapitalen er den samme som 5-årig swap rente + 0,5 %. For inntektsåret 2018 er denne renten 2,00 % (1,50 % + 0,5 %).
15.2.2 Beregning av gebyrgrunnlaget
Gebyrgrunnlaget fremgår av budsjettet:
Vannverket
- Funksjon 340; produksjon av vann. Det vil si kjøp av vann fra IVAR.
- Funksjon 345; Distribusjon av vann
Avløpsverket
- Funksjon 350; avløpsrensing.
- Funksjon 353; avløpsanlegg, innsamling av avløpsvann
- Funksjon 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA- verkets egen administrasjon, drift og vedlikehold samt overføringer til administrasjonen og kapitalkostnader.
Beregning av gebyrgrunnlag 2018 2018 2019 2020 2021 Vannverket Fastledd, IVAR 17 943 21 990 22 840 23 981 Mengdevariabelt ledd, IVAR 25 550 31 820 32 490 33 660 Bemanningsøkning iht. Hovedplan 1 750 2 100 2 450 2 800 Driftsutgifter/generell prisstigning 38 738 39 526 40 330 41 150 Avskrivinger 20 785 21 676 22 528 23 342 Renter restkapital 11 715 12 515 13 195 13 846 Gebyrgrunnlag 116 481 129 627 133 833 138 779 Foreslåtte inntekter -109 512 -127 242 -133 500 -133 500 Dekningsgrad 94,0 % 98,2 % 99,8 % 96,2 % Avløpsverket Avløpsrensing IVAR 102 162 102 040 111 104 112 221 Bemanningsøkning iht Hovedplan 1 750 2 100 2 450 2 800 Driftsutgifter/generell prisstigning 45 614 46 545 47 494 48 462 Skadedyrbekjempelse 750 750 750 750 Avskrivninger 41 267 42 493 43 556 44 617 Renter restkapital 21 660 22 660 23 553 24 383 Gebyrgrunnlag 213 203 216 588 228 907 233 233 Foreslåtte inntekter -193 841 -203 533 -220 979 -227 763 Dekningsgrad 90,9 % 94,0 % 96,5 % 97,7 %
15.2.3 Årsgebyrer
Vann
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil bystyret vedtar noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 4,58 per m2 brutto gulvareal pr år.
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 3,53 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2.
Avløp
a) Ubebygde eiendommer:
Inntil bystyret vedtar noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet:
Alle eiendommer skal betale kr 8,24 per m2 brutto gulvareal per år.
c) Det mengdevariable leddet:
Prisen er kr 6,61 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m³ per m2.
15.2.4 Vannmålerleie
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Prisen for leie er oppgitt i tabell 15.2.
Vannmålerleie Pris (kr) Horisontal Vertikal 20 mm (3/4”) 179 190 mm 105 mm 25 mm (1”) 216 260 mm 150 mm 40 mm (1 1/2”) 286 300 mm 200 mm 50 mm (2”) 476 200 mm 200 mm 50 mm Woltmannmåler 1 065 270 mm 80 mm 1 291 300 mm 100 mm 1 582 360 mm 150 mm 1 775 500 mm 200 mm 2 666 350 mm 350 mm
15.2.5 Slamgebyr
Eiendommer som er tilknyttet kommunalt avløp, betaler et utlignet gebyr for slam kr 29,46.
Eiendommer som ikke er tilknyttet kommunalt avløp, betaler gebyr for slam kr 646,37.
15.2.6 Tilknytningsgebyrer
Vann
Gebyret for tilknytning er kr 2 665,95 + kr 2,48 pr m2 brutto gulvareal.
Avløp
Gruppe I: kr 41,12 pr m2 brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet.
Gruppe II: kr 101,50 pr m² brutto gulvareal.
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, bare delvis har betalt og/eller dekket noen av kostnadene til forsterkning av eksisterende offentlig ledningsnett.
Gruppe III: kr 200,80 pr m² brutto gulvareal.
- Gjelder for eksisterende bebyggelse som ved fremføring av offentlig avløp gis tilknytningsmuligheter til denne.
- Gjelder for bebyggelse som kan tilknyttes eksisterende offentlig avløp, og som ikke er pålagt refusjon for dette.
15.3 Renovasjonsgebyr
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger det såkalte selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret for 2018 foreslås økt fra 2017 nivå med 2,0 %.
Fra 2016 til 2017 var økningen i renovasjonsgebyret 2,0 %, som var ca halvparten av lønns- og prisstigningen hos våre tjenesteytere. Driftskostnadene for innsamling av avfall i 2018 forventes å øke moderat, i størrelsesorden 2,5 – 3,0 %. I tillegg må renovasjonsbudsjettet dekke inn 25 % av årskostnaden til giftfri bekjemping av rotter. En del av de forventede merutgiftene i 2018 dekkes med midler fra renovasjonsfondet.
Renovasjonen i Stavanger har som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr.
15.3.1 Beregning av gebyrgrunnlag
Beregning av gebyrgrunnlag 2018 (i kr) 2018 Kapitalkostnader Avskrivninger 3 788 000 Renter restkapital 737 000 Sum kapitalkostnader 4 525 000 Drift og vedlikehold Kjøp fra IVAR IKS 60 700 000 Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS 61 804 000 Hovedpost 0 (lønn) 6 074 000 Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) 20 495 000 Internkjøp 1 030 000 Kapitalkostnad 4 525 000 Gebyrgrunnlag 154 628 000
Beregning av dekningsgrad (forhold mellom gebyrinntekter og gebyrgrunnlag):
Foreslåtte inntekter 2018: kr 150 005 000
Dekningsgrad: kr 150 005 000 / kr 154 628 000 = 97,0 %
Differansen dekkes gjennom bruk av midler fra renovasjonsfondet.
15.3.2 Gebyrstruktur
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2018 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskl. mva., kronebeløp pr. husholdning):
Gebyrstruktur (i kr) 2018 Abonnementstype Fast Variabel SUM Liten 951 1 067,50 2 018,50 Standard 951 1 067,50 2 018,50 Dobbel 951 2 211 3 162 Storhusholdning 951 5436 6 387 Bruksdel-nedgravde containere 951 1373 2 324
Gebyrsystemet er i samsvar med renovasjonsforskriftens § 11.
I henhold til ovenstående redegjørelse foreslår rådmannen følgende endringer: mht. renovasjonsgebyr for 2018:
- Satsene for renovasjonsgebyr økes med 2,0 % fra 2017 til 2018
- Renovasjonsgebyrene differensieres i samsvar med gjeldende renovasjonsforskrift slik:
Pkt. Gebyrdel 80L beholder 120L beholder 240L beholder 660L beholder A Fast gebyrdel 951 951 951 951 B Variabel gebyrdel (restavfall) 1067,5 1067,5 2211 5436
C Fellesabonnement Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. D Hjemmekompostering 1) For abonnenter som komposterer hjemme iht. § 6 i renovasjonsforskriften, innrømmes en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt.
2) Det gis dessuten et tilskudd på godkjent kompostbeholder, se kommunens hjemmeside for mer informasjon og priser. E Dobbel tømmefrekvens Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 102 pr. oppmøte i «mellomukene». F Henteordning for glass-/ metall- og plastemballasje Borettslag, sameier o.l. som ønsker egen henteordning for plast og glass/metall, tilbys en egen tømmeordning. Prisen pr. tømming pr. beholder er for plastemballasje følgende:
80 liters beholder: kr 14
120 liters beholder: kr 20
240 liters beholder: kr 30
660 liters beholder: kr 50
Sekk med plast: kr 12
Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis. G Tømming av nedgravde containere Kr 422 pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i containeranlegg.
I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel nedgravde) på kr 1 346. Tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. kr 2 060, kr 3 886 eller kr 8 605, avhengig av bedriftens størrelse. H Bruk av kompaktor Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholderer på 660 liter. I Bytte av avfallsbeholder Kr 180 per byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. J Kjøp av ekstra sekker Sekk for papir: kr 24
Sekk for bioavfall: kr 28
Sekk for restavfall: kr 37
Rull med matavfallsposer (a 75 stk): kr 11,40 / rull K Trilletjenester for spann For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag.
Avstand til kjørbar vei i meter: kr 1,80 per meter
Ulempetillegg terskel: kr 1,80 per terskel
Ulempetillegg ramper: kr 3,20 per meter høydeforskjell
Ulempetillegg trapper: kr 3,20 per trinn
Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 15 per dør og tømmedag L Låsbare spann Tillegg på kr 90 per beholder per år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. M Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset-grunn-saker (iht. bystyrevedtak 6.12.2004) For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem:
a) Mindre saker av enkel karakter: kr 12 000
b) Mellomstore saker: kr 18 500
c) Store, kompliserte saker: kr 25 000
15.4 Priser i svømmehaller
Formannskapet vedtok i sak 13/631 en gradvis økning av billettpriser i svømmehallene fra 2013 nivå til tilsvarende nivå som benyttes i Oslo og Bergen i år 2017. Rådmannen foreslår følgende prisøkning.
Priser (i kr) 2017 2018 2019 2020 2021 Enkeltbillett til barn/honnør 41 45 45 45 45 Enkeltbillett til voksen 75 85 85 85 85 Klippekort, 10 klipp, til barn/honnør 320 360 360 360 360 Klippekort, 10 klipp, til voksne 580 680 680 680 680 Halvårskort til barn/honnør 770 860 860 860 860 Halvårskort til voksne 1 470 1 670 1 670 1 670 1 670 Halvårskort til familie 2 055 2 255 2 255 2 255 2 255
15.5 Feieravgift
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieravgiften er i 2017 kr 290 per pipeløp. Avgiften foreslås uendret i 2018.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
15.6 Egenbetalingssatser for barns opphold i barnehage
15.6.1 Foreldrebetaling
Foreslått foreldrebetaling per år
Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Prisen for en full plass i barnehage er foreslått til kr 32 010 per år. Betalingen i kommunale barnehager fordeles forskuddsvis over 11 betalingsterminer. August er betalingsfri. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer.
Plasstype inntil | 100 % 45 timer | 80 % 36 timer | 60 % 27 timer | 50 % 22,5 timer | 40 % 18 timer | 20 % 9 timer | Barnepark |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Betaling totalt per måned (i elleve måneder) | 2 910 | 2 328 | 1 746 | 1 455 | 1 164 | 582 | 582 |
Betaling per år | 32 010 | 25 608 | 19 206 | 16 005 | 12 804 | 6 402 | 6 402 |
Kost- og turpenger og eventuelt bleiepenger kommer i tillegg.
15.6.2 Moderasjonsordninger
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon trekkes fra prisen fra og med barn nummer to i barnehage, og beregnes etter at prisen er justert for eventuell inntektsmoderasjon. Moderasjonen trekkes fra av barnehageeier, og det er derfor ingen søknadsprosess. Barn nummer to i barnehage får 30 % søskenmoderasjon mens det er 50 % moderasjon fra barn nummer tre.
Søskenmoderasjon | Moderasjon i prosent |
---|---|
Avslag i pris for det eldste barnet | 0 % |
Avslag i pris for det neste barnet | 30 % |
Avslag i pris for ytterligere søsken | 50 % |
Moderasjon på økonomisk grunnlag og gratis kjernetid
Utover makspris skal ingen familier betale mer for én barnehageplass i ett år enn seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt.
Familier med samlet inntekt under kr 450 000 har i tillegg rett på gratis kjernetid og betaler maks seks prosent av husstandens samlede kapital- og personinntekt i foreldrebetaling. Stavanger kommune tilbyr gratis kjernetid også til barn under fire år. Familier med samlet inntekt under kr 187 268 har fritak fra foreldrebetaling.
Bortfall av moderasjon i foreldrebetaling for spesialpedagogisk hjelp.
Stortinget har vedtatt nye regler om barn som har rett på spesialpedagogisk hjelp. Fra 1. august 2016 er retten til spesialpedagogisk hjelp og retten til tegnspråkopplæring for barn under opplæringspliktig alder flyttet fra opplæringsloven til barnehageloven. De nye reglene følger av barnehagelovens paragrafer 19a-19h. Dette innebærer at fritak for foreldrebetaling for timer med spesialpedagogisk hjelp faller bort. Foreldre som får vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter 1. august får ikke fritak for timene. Foreldre som allerede har fått vedtak for barnehageåret 2017/2018 etter gammelt regelverk, har krav på fritak så lenge vedtaket gjelder. Spesialpedagogisk hjelp og tegnspråkopplæring skal fortsatt skal være gratis.
Varighet
Moderasjon innvilges for inntil ett år om gangen. Satsene er gjeldende fra 1.1.2018.
Prosedyre ved søknad om moderasjon
Foresatte har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny for hvert år. Elektronisk søknadsskjema finnes på Stavanger kommunes hjemmesider. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke. Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon– denne vil bli innvilget automatisk.
Søknad om moderasjon leveres til barnehagen som oversender søknaden til Oppvekstservice, Stavanger kommune, som er saksbehandlende instans.
15.6.3 Refusjonsordning for ikke-kommunale barnehager
Stavanger kommune gjør vedtak om moderasjoner også for barn i ikke-kommunale barnehager. Barnehagene vil blir orientert om hvilke betalingssatser som er gjeldende. Tapt foreldrebetaling vil bli automatisk refundert barnehagene.
15.7 Egenbetalingssatser for skolefritidsordning og Ungdom og fritid
15.7.1 Skolefritidsordningen (SFO)
Rådmannen foreslår at betalingssatsene for opphold i skolefritidsordningen for høsten 2017 videreføres våren 2018. Betalingssatsene for våren er:
Plass | Periode | Månedspris |
---|---|---|
100 % | 01.01 - 30.06 | 2 855 |
60 % | 01.01 – 30.06 | 1 965 |
Fra høsten foreslår rådmannen å øke betalingssatsene med kr 74 per måned for 100 % plass og kr 51 per måned for 60 % plass. Dette utgjør følgende:
Plass | Periode | Månedspris |
---|---|---|
100 % | 01.08 - 31.12 | 2 929 |
60 % | 01.08 - 31.12 | 2 016 |
Betalingen fordeles over 11 terminer. I tillegg kommer matpenger ved enkelte ordninger.
- Det er anledning til å søke om 60 % friplass eller moderasjon for 100 % plass for familier med lav inntekt. De som tilfredsstiller inntektskravene vil i perioden 01.01 – 31.12 kunne få redusert avgiften på 100 % plass fra kr 2 929 per måned til kr 913 per måned. Dette er differansen mellom en 100 % plass og en 60 % plass.
- Søskenmoderasjonsordningen videreføres. I praksis betyr det 25 % søskenmoderasjon fra og med 2. barn i skolefritidsordningen. Moderasjonen beregnes av laveste plass-størrelse.
15.7.2 Ungdom og fritid
Fiks Ferigge Ferie
Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommunes aktivitetstilbud til barn og unge i skolens sommerferie. Tilbudet består av ferieklubber med base i kommunens bydelshus, sommerleirer på Vier, og sommerskole i Lundsvågen.
Rådmannen foreslår at betalingssatsene Fiks Ferigge Ferie (FFF) økes med kommunal deflator på 2,6 %.
Type tilbud | Pris egenandel 2017 | Pris egenandel 2018 |
---|---|---|
Ferieklubb | 1 789 | 1 835 |
Sommerleir | 2 844 | 2 918 |
Sommerskole | 2 317 | 2 377 |
K46
K46 er et hjelpetilbud for unge med rusproblemer i alderen 16 – 25 år, der målet er å gi unge en mulighet til et liv uten avhengighet av rusmidler. K46 har to avdelinger; 1.etg er et lavterskel dag/kveldstilbud der det legges vekt på veiledning, og 2.etg som er et heldøgnstilbud med 5 plasser, for ungdom som venter på langvarig behandling, bolig og/eller andre hjelpetiltak.
Egenandel døgnpris K46 2.etg økes med 2,6 % til kr 298.
Bydelshus
Lokaler i kommunens bydelshus brukes gebyrfritt av forskjellige frivillige lag og organisasjoner, og leies ut etter gitte satser til arrangementer i privat regi.
Type arrangement/leietaker | Pris | |
---|---|---|
Private barneselskaper | 500 pr gang | |
Private arrangement | Hverdager under 3 timer | 340 pr time |
Private arrangement | Hverdager over 3 timer | 1 350 pr gang |
Private arrangement | Kveldstid fre- lør- eller søndag | 1 350 pr gang |
Private arrangement | Hele dagen fre- lør- eller søndag | 1 975 pr dag |
Private arrangement | Hele helgen | 3 950 pr helg |
Klassefester o.l. regi av FAU/elevråd/skole | 0 | |
Frivillige lag og organisasjoner | 0 | |
Møter kommunale etater i bydelen | 0 | |
Fast lagerplass for brukere av bydelshuset | 770 pr år | |
Frisør / fotpleier | 50 pr time | |
Privat næringsvirksomhet | Fast kontorplass | 3 540 pr måned |
Organisasjoner | Fast kontorplass | 2 050 pr måned |
Ungdomsorganisasjoner u/ansatt | Fast kontorplass | 770 pr måned |
Ungdomsorganisasjoner m/ansatt | Fast kontorplass | 1 500 pr måned |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 255 pr 6 timer/uke |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 154 pr 3 timer/uke |
15.8 Elevkontingent Stavanger kulturskole
Rådmannen foreslår at kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 1,3 % til følgende beløp med virkning fra 1.1.2018:
Aktivitet | Pris 2017 | Pris 2018 | Endring i kr |
---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 700 | 3 750 | 50 |
Musikk fra livets begynnelse | 3 300 | 3 300 | |
Musikklek 3-4-5 år | 3 300 | 3 300 | |
Kulturkarusellen 1 & 2 klasse (inkl. 100,- i materiell) | 3 400 | 3 400 | |
Kulturskolekor | 3 250 | 3 300 | 50 |
Lørdagsskolen instrument | 7 400 | 7 500 | 100 |
Barnedans (nybegynnere) | 3 300 | 3 300 | |
Dansepartier | 3 700 | 3 750 | 50 |
Talentklasse dans | 7 100 | 7 300 | 200 |
Bilder/visuelt/fotobehandling (inkl. materiell) | 3 970 | 4 070 | 100 |
Drama/teater (inkl. Materiell) | 3 970 | 4 070 | 100 |
Samspill | 1 250 | 1 300 | 50 |
Søskenmoderasjon
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
15.9 Egenbetalingssatser for levekår
15.9.1 Betaling for langtidsopphold
Beregning av egenandel er regulert av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet med hjemmel i Lov av 24. juli 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Av inntekt inntil folketrygdens grunnbeløp beregnes 75 %, fratrukket et fribeløp på kr 8 200, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 8 200 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2018.
Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 2,6 % til kr 66 347 pr måned.
Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 2,6 % til kr 42 203 pr måned.
15.9.2 Betaling for sykehjemsopphold i Spania
Opphold på disse plassene omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Betaling for oppholdet varierer avhengig av om brukeren er hjemmeboende eller langtidspasient på alders- eller sykehjem. For hjemmeboende er satsen satt lik maksimalsats for korttidsopphold på sykehjem, som er på kr 160. Langtidsbeboere fortsetter å betale sitt faste vederlag for opphold. I tillegg må brukere betale reise og en andel av reiseforsikringen via kommunen. Satsene justeres i tråd med endring i forskrift.
15.9.3 Betalingsopphold for korttidsopphold
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 160 og er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2018. Forskriftene sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
15.9.4 Betaling for opphold på overgangsplass for utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold, kr 160 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2018.
15.9.5 Betaling for døgnopphold øyeblikkelig hjelp
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
15.9.6 Betaling ved Lagård dag- og nattlosji
Prisen foreslås økt med 2,6 % til kr 291 per døgn.
15.9.7 Betaling ved dagsentertilbud
Dagsenter for brukere med reduserte kognitive funksjoner
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er uendret fra 2017 i tråd med forslag til statsbudsjett for 2018.
Andre dagsenter
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 80, tilsvarende forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er uendret fra 2017 i tråd med forslag til statsbudsjett for 2018. I tillegg betales det for måltider. Rådmannen foreslår å øke betaling for måltider med 2,6 % til kr 50 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og til kr 89 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Nettoinntekt | Pris per opphold 2018 (i kr) |
---|---|
Under 2G (0 – 187 268) | 130 |
Over 2G (>187 268) | 169 |
Avtalte dagsenterbesøk må betales hvis fraværet ikke er varslet innen 24 timer på forhånd.
15.9.8 Betaling for praktisk bistand i hjemmet
Dette er betaling i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Stavanger kommune krever tilsvarende maksimal betalingssats for husstander med inntekt under 2G, det vil si kr 205 per måned. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift, og er omtalt i statsbudsjettet for 2017.
Rådmannen foreslår å øke timesatsen med kommunal deflator for 2017 på 2,6 %, fra kr 441 til kr 452 fra 1.1.2018. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 205 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 205 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Abonnementsordningen for tjenester i hjemmet omfatter praktisk bistand og opplæring i henhold til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-2 punkt 6b.
- Abonnementsavgiften avhenger av husstandens nettoinntekt før særfradrag ved siste ligning, og av om noen i husstanden mottar hjelpestønad til hjelp i huset. Det tas også hensyn til utenlandsk pensjon som ikke inngår i nettoinntekten. Eventuelt omsorgslønnsbidrag i nettoinntekten trekkes fra.
- Timesats for hjemmehjelp: kr 452. Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2018:
Nettoinntekt | Maksimal månedssats (i kr) |
---|---|
Under 2G (0 – 187 268) | 205 |
2G - 3G (187 268 – 280 902) | 817 |
3G - 4G (277 728 – 374 536) | 1 568 |
Over 4G (> 374 536) | 3 136 |
Med G menes grunnbeløp i folketrygden (1G = 93.634 per 1.5.2017). Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 205 per måned.
15.9.9 Abonnementsavgift for trygghetsalarm
Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 2,6 % fra 1.1.2018. Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn 205 kroner per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har rådmannen lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler 205 kroner per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Nettoinntekt | Månedssats (i kr) |
---|---|
Under 2G (0 – 187 268) (inkl. ev praktisk bistand) | 205 |
2G– 3G (187 268 – 280 902) | 292 |
Over 3G (over 277 728) | 585 |
15.9.10 Vaksinasjonsgebyr
Rådmannen foreslår å øke satsene med 2,3 % Vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise vil fra 1. januar 2018 bli som følger:
Konsultasjon Pris Konsultasjon første gang voksne 325 + vaksine Oppfølgingskonsultasjon voksne 225 + vaksine Konsultasjon barn 2 - 16 år 225 + vaksine Barn under 2 år Betaler kun for vaksine Studenter 10 % rabatt på konsultasjonsgebyr Familiegruppe på tre eller flere over 16 år Hver tredje person betaler andregangs kosultasjonsgebyr. Dette gjelder ved ny reise
15.9.11 Innføring av egenandel på fysioterapi levert av fastlønnede fysioterapeuter
Det ble i statsbudsjett for 2017 vedtatt å endre egenandelsordningene på fysioterapitjenesten. På dette grunnlag foreslo rådmannen å innføre egenandeler på fysioterapi levert av fastlønnede fysioterapeuter etter gjeldende satser for 2016. Det vises til KL sak 18/17 og hvor det gjøres rede for at rådmannen av ulike grunner har foreslått å utsette denne innføringen til 01.01.2018. Da praktisk tilrettelegging fremdeles ikke er på plass foreslår rådmannen å utsette innføring av egenbetaling til 1.1. 2019.
15.9.12 Arbeidsreise
Transport arbeidsreise er foreslått økt fra kr 23 til kr 24 per tur fra 1. januar 2018.
15.10 Gebyr for startlån
Rådmannen foreslår ingen endring av gebyret for startlån som videreføres på kr 1 500.
15.11 Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter matrikkelloven
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) fastsettes som følger:
15.11.1 Oppretting av matrikkelenhet
Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter Matrikkelloven foreslås økt i snitt med 1,5 %.
Oppretting av grunneiendom og festegrunn
Gebyr for oppretting av grunneiendom og festegrunn (i kr) | |
---|---|
Areal fra 0 – 500 m² | 23 500 |
Areal fra 501 – 2000 m² | 25 500 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 200 |
For eiendom som ikke er selvstendig bruksenhet, beregnes et 1/2 gebyr etter dette pkt.
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Reduksjon gebyr oppretting av grunneiendom og festegrunn (i kr) | |
---|---|
6 -10 tomter | 10 % reduksjon |
11 - 25 tomter | 15 % reduksjon |
26 og flere tomter | 20 % reduksjon |
For store eiendommer (fradelinger) som skal deles opp senere, beregnes 1/2 gebyr.
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn/ukjent eier
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier (i kr) | |
---|---|
Areal fra 0 - 150 m² | 19 200 |
Areal fra 151 – 500 m² | 23 400 |
Areal fra 501 – 2000 m² | 25 500 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 200 |
Beløpet inkluderer utlysning i avis og dokumentavgift dersom arealet utgår fra eiendom med ukjent eier. Dersom arealet utgår fra umatrikulert grunn skal det ikke betales dokumentavgift.
Oppretting av uteareal på eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal per eierseksjon (i kr) Areal fra 0 – 50 m² 11 000 Areal fra 51 – 250 m² 13 500 Areal fra 251 – 2000 m² 16 000 Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. 2 200
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Reduksjon i gebyr ved samtidig oppmåling av flere tilgrensede uteareal 6 - 10 tomter 10 % reduksjon 11 - 25 tomter 15 % reduksjon 26 og flere tomter 20 % reduksjon
Oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom (i kr) Areal fra 0 – 2000 m² 33 400 Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. 2 200
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid.
15.11.2 Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning
Viser til satsene ovenfor. Det kan også komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning på kr 1 800.
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 gebyr av satsene etter «oppretting av matrikkel» og «oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning».
15.11.3 Grensejustering
Grunneiendom
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av eiendommens areal. (Maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
Gebyr for grensejustering, grunneiendom Areal fra 0 – 100 m² 7 700 Areal fra 101 – 150 m² 9 900 Areal fra 151 – 250 m² 13 000 Areal fra 251 – 500 m² 16 400
Anleggseiendom
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5 % av anleggseiendommens areal, men den maksimale grensen settes til 1000 m².
Gebyr for grensejustering, anleggseiendom Areal fra 0 – 250 m² 17 500 Areal fra 251 – 1000 m² 21 000
15.11.4 Arealoverføring
Grunneiendom
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift.
Kvadratmeter | |
---|---|
Areal fra 0 – 500 m² | 16 600 |
Areal fra 501 – 1000 m² | 20 800 |
Arealoverføring per nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på | 2 200 |
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
Gebyr ved arealoverføring av heftefrie eiendommer (i kr) | |
---|---|
Areal fra 0 – 500 m² | 13 300 |
Areal fra 501 – 1000 m² | 17 700 |
Arealoverføring per nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på: | 2 200 |
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
Gebyr ved arealoverføring av anleggseiendom (i kr) | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | 23 400 |
Areal fra 251 – 500 m² | 27 500 |
Arealoverføring per nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på: | 2 200 |
15.11.5 Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
Gebyr for kartlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning (i kr) For inntil 2 punkter 3 700 + mva. For overskytende grensepunkter, pr. punkt 500 + mva.
15.11.6 Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt /eller klarlegging av rettigheter
Gebyr for klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt / eller klarlegging av rettigheter (i kr) | |
---|---|
For inntil 2 punkter | 6 300 |
For overskytende grensepunkter, per punkt | 1 300 |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid.
15.11.7 Privat grenseavtale
Gebyr ved privat grenseavtale (i kr) For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde 7 600 For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde 1 800 Hvis saken kommer ferdig beregnet/dokumentert med oppmålingsforretning 4 900
15.11.8 Urimelig gebyr
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan rådmannen eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr.
Fullmakthaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
15.11.9 Betalingstidspunkt
Kommunen vedtar om gebyret skal kreves inn etterskuddsvis.
15.11.10 Forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken
Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret.
15.11.11 Utstedelse av matrikkelbrev
Gebyr for utstedelse av matrikkelbrev (i kr) | |
---|---|
Matrikkelbrev inntil 10 sider | 175 |
Matrikkelbrev over 10 sider | 350 |
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen.
15.11.12 Andre tjenester
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
Ingeniør / konsulent kr 850 pr. time
Gebyrer for arbeider etter eierseksjonsloven (§ 15)
Gebyrene får virkning fra 01. januar 2018 når ny eierseksjonslov (LOV-2017-06-16-65), som hjemler kommunens dekning av kostnader ved tjenesten, trer i kraft.
1.0 Alminnelige bestemmelser
1.0.1 Gebyrregulativet gjelder saksbehandling etter reglene i eierseksjonsloven og omfatter ikke tillatelser etter annet regelverk.
1.0.2 Gebyrsatsene inkluderer ikke tinglysingsgebyr eller evt. dokumentavgift.
1.0.3 Gebyrene er unntatt merverdiavgift.
1.0.4 Dersom andre enn søker skal ha regning på gebyret, må det foreligge skriftlig avtale mellom søker og den som skal ha faktura. Søker er solidarisk ansvarlig.
1.0.5 Klageadgang er gitt i eierseksjonsloven § 16.
1.0.6 Annen gebyrberegning: Ikke alle sakstilfeller vil passe inn i en standard gebyrberegning som tar utgangspunkt de pkt. og satser som er angitt i regulativet. Geodatasjefen kan i slike sakstilfeller av eget initiativ fastsette et passende gebyr eller måte å beregne gebyret på.
1.1 Seksjonering og reseksjonering
Seksjonering og reseksjonering 1 – 8 seksjoner 10 000 Fra 9 – 48 seksjoner, tillegg pr ny seksjon 500 Fra 49 – 88 seksjoner, tillegg pr ny seksjon 250 Fra 89 seksjoner og mer 40 000
1.2 Befaring
Befaring Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr pkt. 1.1, 1.2 og 1.3 2 000
1.3 Sletting (oppheving) av seksjonert sameie
Sletting/oppheving av seksjonerte sameier Saksbehandling for å slette seksjoner på en eiendom 0
1.4 Saker som ikke blir fullført
Når saken ikke kan avsluttes, kommunen avslår søknaden eller søker trekke saken Avsluttes en sak før saksbehandlingen er påbegynt, betales ikke gebyr. Avsluttes en sak etter at saksbehandlingen er påbegynt: Lavest gebyr av 1/2 av gebyrsatsene etter 1.1.1 eller gebyr beregnet etter anvendt timer (timesats pkt. 1.7).
1.5 Oppretting av eksklusive uteareal
Krever egen søknad. Denne finnes på kommunens hjemmesider.
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon | |
---|---|
Areal fra 0 – 50 m² | 11 000 |
Areal fra 51 – 250 m² | 13 500 |
Areal fra 51 – 250 m² | 16 000 |
Areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 200 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret :
6 – 10 areal: 10 % reduksjon.
11 – 25 areal: 15 % reduksjon.
26 og flere: 20 % reduksjon.
1.6 Utstedelse av matrikkelbrev
For å få tilsendt registrerte opplysninger om en matrikkelenhet Matrikkelbrev inntil 10 sider 175 Matrikkelbrev over 10 sider 350
Ved søknad om seksjonering/reseksjonering sendes matrikkelbrev for berørt eiendom til seksjonseier, eller styreleder.
1.7 Andre tjenester
Timepris for andre tjenester Landmåler/ingeniør pr time 850
Gjelder bl.a. for arbeider som ikke er definert i eget pkt. i regulativet.
15.12 Gebyrregulativ for byggesaksbehandling
Alminnelige bestemmelser
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.1.2018.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, godkjenning av ansvarlige, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr. Ved behandling av igangsetting betales gebyr for ansvarlige foretak som er kommet til.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under kr 200 faktureres ikke.
§8a Gebyr for allerede utført byggearbeid
Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med 100 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan direktøren for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
§10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Direktøren for Kultur og byutviklings avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på kr 17 per m² bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr 8,50 pr m².
Tiltak som behandles etter søknad 2017 Tiltaksklasse
1Tiltaksklasse
2Tiltaksklasse
301.BOLIGER (bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Enebolig (111) 17 950 30 300 b. Enebolig med leilighet (112) 26 000 36 300 c. Tomannsbolig (121 – 124) 28 100 39 400 d. Andre småhus (136) per boenhet 11 550 14 050 e. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-133) per boenhet 11 550 14 050 f. Fritidsbolig (161- 163) 11 200 19 100 g. Tilbygg punkt a-d < 50 m2 3 600 7 200 > 50 m2 5 700 11 350 h. Påbygg punkt a-d < 50 m2 3 600 7 200 > 50 m2 5 700 11 350 i. Ombygging < 50 % av totalt areal 3 600 j. Ombygging > 50 % av totalt areal 12 700 Ny boenhet 11 550 Hovedombygging = nybygg k. Stort boligbygg 2 et. (141-144) per boenhet 11 550 14 050 16 150 l. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) 91 850 153 750 m. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) 119 750 179 100 n. Bygg med bofellesskap (151-159) 46 950 69 700 91 750 o. Tilbygg punkt k-n Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 5 700 < 1000 m2 24 200 34 550 > 1000 m2 34 550 45 800 n. Påbygg punkt i-l < 1000 m2 23 850 34 550 > 1000 m2 34 550 45 800 o. Ombygging < 50 % av totalt areal (k, n) 40 400 66 900 p. Ombygging > 50 % av totalt areal (k, n) 73 750 123 700 q. Ombygging < 50% av total areal (m, n) 18 900 29 900 36 900 r. Ombygging >50% av total areal (m, n) 29 900 52 650 68 950 Ny boenhet 12 700 Hovedombygging = nybygg s. Boligbrakker 8 450 15 850 Andre tiltak på boligeiendom Fasadeendring/vindusskift (per fasade) 850 Støttemur 3 450 Innhengning/gjerde/støyskjerm 850 Brygge 3 450 5 600 Graving/fylling/sprenging 2 150 Brønn/dam 1 450 Basseng 4 000 02. ANDRE NYBYGG (Bygningstyper i parentes) a. Garasje og uthus til bolig, naust (181-183) 3 200 b. Tilbygg a 2 150 c. Påbygg a 2 150 03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING (Bygningstyper i NS 3457 i parentes) a. Industribygg (211-218) 69 750 104 500 137 900 b. Annet industribygg og lignende(219) 32 000 59 300 93 300 c. Energiforsyningsbygg (221-229) 71 300 104 500 137 900 d. Lagerbygg (231-239) 32 150 59 300 93 300 e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) 32 200 59 300 93 300 f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 8 100 < 1 000 m2 18 900 36 600 70 600 > 1 000 m2 36 600 70 600 104 550 g. Påbygg a-e < 1 000 m2 18 850 36 650 70 600 > 1 000 m2 36 600 70 650 104 500 h. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, c) 27 450 52 150 78 200 i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, c) 52 100 70 600 104 500 j. Omb-/bruksendring 12 900 23 800 46 450 k. Bruksendring uten ombygging kr 7 500 l. Ombygging >50% av totalt areal (b, d, e) 27 400 52 100 70 600 m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små) 7 000 Hovedombygging = nybygg 04 KONTOR- FORRETNING (Bygningstyper i parentes) a. Kontorbygg (311-319) 88 200 142 000 244 050 b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) 88 200 174 800 273 500 c. Bensinstasjon (323) 36 350 70 600 Samferdsel og kommunikasjon d. Ekspedisjonsbygg, terminal, telekommunikasjonsbygg (411-429) 88 200 142 000 244 050 e. Garasje- og hangarbygg, veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) 35 800 70 600 104 500 f. Tilbygg a-e Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 8 100 < 1 000 m2 36 600 70 600 > 1 000 m2 70 600 104 500 123 350 Påbygg a-e < 1 000 m2 36 600 70 600 > 1 000 m2 70 600 104 500 123 350 g. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, b, d) 36 600 51 800 104 500 i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, b, d) 70 650 104 500 137 650 j. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c, e) 14 100 28 300 42 300 k. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal c, e) 28 300 51 700 78 250 k. Bruksendring uten ombygging kr 7 750 Hovedombygging = nybygg 05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG (Bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Hotellbygg (511-519) 105 500 172 600 273 500 b. Bygg for overnatting (521-529) 86 600 130 350 186 700 c. Restaurantbygg (531-539) 86 600 130 350 186 700 d. Tilbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 8 100 < 1 000 m2 36 600 70 600 104 500 > 1 000 m2 70 600 104 550 180 050 Påbygg a-c < 1 000 m2 36 600 70 600 104 500 > 1 000 m2 70 600 104 500 180 050 e. Omb-/bruksendring < 50 % av bygning 51 800 70 600 104 500 f. Omb-/bruksendring > 50 % av bygning 70 600 104 500 141 500 g. Bruksendring uten ombygging kr 8 100 Hovedombygging = nybygg 06. KULTUR OG FORSKNING (Bygningstyper i parentes) Basisgebyr: a. Lekepark, barnehage (611-612) 32 150 52 750 b. Skolebygg (613-619) 84 900 141 500 245 500 c. Universitets- og høgskolebygg, museums- og biblioteksbygg (621-649) 141 500 245 500 d. Idrettsbygg (651-659) 104 550 180 100 e. Kulturhus (661-669) 84 900 141 500 245 500 f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) 141 500 245 500 Helsebygg g. Sykehus, sykehjem (719-729) 180 050 266 850 h. Primærhelsebygg (731-739) 70 600 104 500 180 050 Fengsel, beredskapsbygg i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) 84 900 141 500 245 450 j. Tilbygg a-i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales et minimumsgebyr på kr 8 100 < 1 000 m2 36 600 70 600 > 1 000 m2 70 600 141 500 Påbygg a - i < 1 000 m2 35 800 89 650 > 1 000 m2 70 600 141 500 k. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) 35 800 51 700 l. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) 104 500 180 100 m. Omb-/bruksendring < 50% av totalt areal (lekepark/barnehage) 12 800 23 800 n. Omb-/bruksendring > 50% av totalt areal (lekepark/barnehage) 23 800 51 800 g. Bruksendring uten ombygging kr 8 100 Hovedombygging = nybygg 07. DISPENSASJONSSØKNADER Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold a. Formål 6 100 9 200 12 300 b. Utnyttelse 6 100 9 200 12 300 c. Plassering (registrert byggelinje/byggegrense) 6 100 9 200 12 300 d. Etasjetall 6 100 9 200 12 300 e. Høyde (gesimshøyde o.l.) 6 100 9 200 12 300 f. Andre forhold i registrerte best. 6 100 9 200 12 300 g. Avstandskrav § 29-4 i plan- og bygningsloven 6 100 9 200 12 300 h. Veiopparbeidelse 6 100 9 200 12 300 i. Byggeteknisk forskrift 6 100 9 200 12 300 08. REVIDERTE TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER (mindre endringer) Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt kr 17 per m2 bruksareal. Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging. 1 600 2 350 09. RIVING Gebyr per bygning < 400 m2 1 200 > 400 m2 4 450 10. TEKNISKE INSTALLASJONER PBL § 20. f. Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis 3 150 Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon 4 450 VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett 4 450 Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin 4 450 Basestasjon for mobil/kommunikasjon 4 450 11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE Fasadeendring/vinduskift (per fasade) 1 500 Skilt/reklame 1 500 Større skiltplan 3 200 Støttemur 3 500 Innhegning/gjerde/støyskjerm 3 200 Fylling > 1000 m2 15 400 20 500 25 600 12. GODKJENNING AV SELVBYGGER Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om c. Personlig ansvarsrett (selvbygger) 600 13. UTENDØRSPLANER/ OPPARBEIDELSESPLAN < 5000 m² 4 700 > 5000 m² 9 200 Ny avkjørsel fra eiendom 2 050 14. FRIKJØP PARKERING kr 112 000,- Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger 114 800 15. FRIKJØP TILFLUKTSROM Beløp fastsettes av sivilforsvaret 16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-2 Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om a) mindre tiltak på bebygd eiendom. (ved små tiltak og komplett søknad ved innsending kan gebyret reduseres til 1500,- for tiltak uten areal) 2 250 b) alminnelige driftsbygninger i landbruket 4 550 c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år 4 500 d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver 2 250 17. DELT IGANGSETTING Det tas et gebyr på kr 3 350 for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. 3 450 18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG For bygg over 5 år tas et gebyr på kr 2 800 2 900 19. UFULLSTENDIGE SØKNADER Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om. Innhenting av opplysninger, retur og/eller avslutning ved ufullstendig søknad, jf. pbl § 20-3 2 250
15.13 Gebyrregulativ for saksbehandling av detaljplaner, mindre endringer, dispensasjoner og konsekvensutredninger
15.13.1 Reguleringsplaner
Samlet gebyr blir summen av A, B og ev. C. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks utnyttelse som planen gir mulighet for.
A) Gebyr etter planområdets areal
Gebyr etter planområdets areal (i kr) | |
---|---|
For arealer t.o.m. 2 000 m2 | 58 310 |
For arealer over 2 000 m2 t.o.m. 5 000 m2 | 78 580 |
For arealer over 5 000 m2 t.o.m. 10 000 m2 | 98 210 |
For arealer over 10 000 m2 t.o.m. 20 000 m2 | 130 940 |
For arealer over 20 000 m2 betales et tillegg for hvert påbegynt arealintervall på 1 000 m2 | 740 |
B) Tilleggsgebyr for bebyggelse
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): kr 980
C) Endringsgebyr
Kommunen kan kreve et tilleggsgebyr dersom forslagstiller fremmer endringsforslag underveis som krever ny førstegangsbehandling: 30 % av gebyr. Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D) Konsekvensutredninger
Ved fastsetting av planprogram skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 30 % av satsen for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt 1.
15.13.2 Mindre endringer
Gebyr for mindre endringer (i kr) | ||
---|---|---|
Ny atkomst, eller flytting av eksisterende/regulert atkomst, og andre mindre justeringer av plankart og eller bestemmelser | 6 300 | |
For arealer t.o.m. 2 000 m2 | 22 200 | |
For arealer over 2 000 m2 til og med 5 000 m2 | 36 900 | |
For arealer over 5 000 m2 til og med 10 000 m2 | 59 300 | |
For arealer over 10 000 m2 | 74 000 |
Tilleggsgebyr:
- For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 3 800
- For saker der kommunen må gjennomføre tilleggs høring: kr 3 800
15.13.3 Delesøknader
A) Delesaker/grensejusteringer
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) fastsatt i plan. Opprettelse og endring av eiendom i tråd med plan.
- Per areal som søkes fradelt: kr 9 410
- Ved deling av flere tomter i samme søknad der delelinje er påtegnet i plan gis det 50 % rabatt i forhold til punktet over fra 2. t.o.m. den 10. berørte tomt.
- Gebyrfritt fra tomt 11.Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever endring av plan. For eksempel nye eller endrede tomtegrenser, innregulering av ny/felles avkjørsel eller justering av formålsgrenser. Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan.For flere enn to tomter se andre kulepunkt over.
Tilleggsgebyr
Fra første tomt som søkes fradelt og tilleggsareal: kr 22 200
B) Delesaker/grensejusteringer
- For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: kr 3 800
- For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: kr 3 800
15.13.4 Dispensasjoner
- Saker som fremlegges for kommunalstyret: kr 22 200
- Saker til administrativt vedtak: kr 9 410
15.13.5 Annet
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for Samfunnsutvikling fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940.
15.14 Avgifter for gravlundtjenester
Det foreslås en økning i festeavgiften for urne- og kistegraver, mens utenbys rekvirent holdes uendret.
Formål | Avgiftssatser i 2017 (i kr) | Avgiftssatser 2018 (i kr) |
---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | 160 | 170 |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | 5 300 | 5 300 |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | 2 500 | 2 500 |
15.15 Eiendomsskatt
I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3 a) skrives eiendomsskatt for 2018 ut på faste eiendommer i hele kommunen. Den generelle skattesatsen for de skattepliktige eiendommer beholdes uendret på 4 promille og skattesatsen for boliger og fritidseiendommer beholdes uendret på 3 promille. Det gis et bunnfradrag i eiendomsskattetaksten på kr 370 000 for hver godkjent boenhet. Bystyrets vedtak (sak 0011/05 og 0063/07) i medhold av eiendomsskatteloven § 7 videreføres for følgende punkter:
- Foreninger, lag og stiftelser som driver religiøs-/livssynsmessig, humanitær, idrettslig og kulturell ikke-kommersiell virksomhet skal få fritak fra eiendomsskatt – § 7 a) – etter søknad
- Fredede bygninger og anlegg i privat eie gis fullt fritak for eiendomsskatt – § 7 b)
- Fritak for Austre Åmøy og ikke landfaste byøyer (bortsett fra Vassøy) – § 7 d)
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte skattevedtekter. Eiendomsskatten skal betales i to terminer.
Se forøvrig omtale i kapittel 3.5 om eiendomsskatt.
15.16 Piggdekkavgift
Som et virkemiddel for å forbedre den lokale luftkvaliteten i Stavanger kommune foreslås det å innføre piggdekkavgift. Avgiften foreslås å innføres fra høsten 2017. Satsene er fastsatt i nasjonal forskrift. Piggdekkavgiften innføres med forbehold om samtykke hos Veidirektoratet og at den lokale forskriften vedtas.
Piggdekkavgift per bil 2018 | Sats |
---|---|
Avgift per sesong | 1 400 |
Månedsavgift | 450 |
Dagsavgift | 35 |
For bil med tillatt totalvekt 3500 kg eller mer er gebyrsatsene doblet. |